خاستگاه شعار سال در آموزه های دینی

حماسه ای دیگر.......

راههای تحقق خلق حماسه سیاسی و اقتصادی

از این رو واکاوی و ردیابی نام های تعیین شده در آموزه های دینی کار دشواری نیست. بلکه پشتوانه های عظیم معرفتی را در مجموعه اعتقادات، اخلاقیات، احکام و حکم  اسلامی برای آنها می توان ارائه نمود.
به عنوان مثال برای شعار
حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی که شعار امسال می باشد، تأمل در آیات سوره صف مسائل فراوانی را روشن می نماید.

این سوره از آن رو با تسبیح پروردگار شروع می شود که در آن، مطالبه جهاد همه جانبه و یک پارچه امت اسلام و تقاضای یاری و نصرت پروردگار وجود دارد و این در خواست کمک به معنی نیازمندی و احتیاج ذات اقدس حق نیست و لذا تنزیه او از هر گونه فقر و نیاز به شهادت همه ی آسمان ها و زمین و موجودات، در صدر سوره ذکر شده است. سپس به مؤمنان یادآوری می شود که ادعایی که به آن پایبند نیستند نداشته باشند و اگر به گفتارشان ملتزم نباشند مقت و غضب الهی را به دنبال خواهد داشت.

مبارزه مطلوب و محبوب خداوند، رویاروئی همگانی و متحدانه  و در یک صف و آن هم صف نفوذ ناپذیر و مستحکم با با دشمنان خدا معرفی شده و پس از آنکه یاد آور اذیت ها و کوتاهی هایی که با دو پیامبر بزرگ خدا یعنی موسی و عیسی علیهما السلام و پیامدهای سخت آن یعنی انحراف و گمراهی گردیده، خبر از سنّت اتمام نور الهی و جهانگیر شدن آن و غلبه دین خدا در همه عرصه ها علیرغم میل کافران و مشرکان داده و سپس راه های رهایی و نجات مؤمنان در دنیا و آخرت از گرفتاری ها و عذاب سخت را ایمان و جهاد با مال و جان بر شمرده و می فرماید:

یا ایها الذین آمنوا هل ادلّکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم تومنون بالله رسوله وتجاهدون فی سبیل الله باموالکم وانفسکم ذلکم خیرلکم ان کنتم تعملون؛

ای کسانی که ایمان آورده اید آیا شما را به تجارتی که رهایی بخش از عذاب سخت است رهنمون شوم. به خدا و رسول او ایمان آورید و در راه خدا با اموال و جان های خود جهاد نمایید که اگر بدانید این برای شما بهترین است.

در این آیه از مؤمنان تقاضای ایمان شده است یعنی پایداری و استقامت در ایمان و جهت دادن همه ی تلاش های جسمی و مالی در راه خدا و در واقع تجارت سود بخش مؤمنان، پایمردی و پایبندی به ایمان و استمرار آن ( فعل مضارع تؤمنون ) و همچنین مجاهدت همه جانبه با جان و مال و خستگی نا پذیری و مستمر و همگانی ( تجاهدون ) معرفی گردیده است.

ایمان، جهاد با مال و جهاد با جان، همه ی عرصه ها از جمله عرصه سیاست و اقتصاد را در بر می گیرد و این گونه ایمان و جهاد، نه تنها جبران ضعف ها و اشکالات گذشته را می نماید بلکه از لوازم و دستاوردهای آن، تحقق اهداف و خواسته های امت اسلامی است که همانا پیروزی قریب الوقوع بر دشمنان، فائق آمدن بر گرفتاری ها و مشکلات می باشد و این وعده قطعی و بشارت آمیز پروردگار است ( و اخری تحبونها نصر من الله و فتح قریب و بشّر المؤمنین )

و در انتهای سوره دستور به یاری پروردگار وورود به زمره ی انصار الله به همه ی مؤمنان داده شده و تجربه و درس عبرت آموز پیروزی های گذشته، شاهد حقانیت این راه معرفی شده است.

روح حماسی در تمام آیات این سوره آشکارا مشاهده می گردد. حماسه مقاومت، حماسه عمل به شعارها، حماسه جهاد در صف واحد، حماسه وحدت پولادین، حماسه حضور و همراهی با رهبران الهی، حماسه آینده ی نوید بخش، حماسه غلبه جهانی دین خدا، حماسه ناکامی و شکست مشرکان و کافران، حماسه استقامت در ایمان، حماسه جهاد اقتصادی، حماسه جهاد نظامی، حماسه نصرت خدا و حماسه پیروزی و غلبه بر دشمنان.

منبع: سایت حرف آخر



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->

[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:خاستگاه شعار سال در آموزه های دینی ,

] [ 22:23 ] [ میترامالمیر ]

[ ]